אוריינטליזם

הספר “אוריינטליזם” (1978) הנו מִנְשָׁר (מניפסט בלועזית) ביקורתי, בו צייר אדוארד סעיד את קווי המתאר של האופן בו המערב מדמיין את המזרח, על סמך מחקר של כתבים מערביים. כיצד משתקף המזרח בעיניו של המערב? אליבא דסעיד, האוריינטליזם הנו הבניה תרבותית ופוליטית מערבית, המציגה את המזרח והמערב כשני הפכים מנוגדים לא שווים: האירופיות עליונה על המזרח הנחשל. הסימון של האוריינטלי כ’אחר’ מכונן את זהותו של המערב

הכתבים העלו כי המערביים נתפשים כרציונאליים ולוגיים, השולטים בחייהם באמצעות השלטת סדר וארגון, בעוד שהמזרחיים נתפשים כלא-רציונאליים, תככנים ושקרנים. האוריינטלי איננו מדבר בשם עצמו, אלא המערב מדבר בשמו ומייצג אותו בפטרונות. לא זו בלבד שגישה מהותנית זו יוצאת מנקודת הנחה כי אובייקט המחקר יציב במעמדו האונטולוגי, אלא שבבסיס הייצוגים החד-מימדיים הללו עומדים יחסי כוח ושליטה – ולא התחקות אחרי האמת באופן אובייקטיבי – הניזונים בתורם משיח זה. סעיד תולה את הגישה האוריינטליסטית המוטה תרבותית ופוליטית בזהותם המערבית של החוקרים, אשר אינם יכולים להתנתק מזהותם הפרטיקולארית, וחפצים לשמר את זכויות היתר שהיא מעניקה

לאורך ההיסטוריה, גם ב’ספרות וגם באמנות, ‘המערב’ ראה את ‘המזרח’ דרך עדשה מערבית, שמעוותת ומבזה כל מה ש’אחר’ מהמוכר למערביים, עד שזה הופך לאקזוטי, מסתורי וחושני אך גם נחות ביסודו.”

התייחסות למזרח כאל אובייקט מחקר מחדדת את הקשר שבין ידע לבין כוח ושליטה: המערביים מיטיבים להכיר את המזרח טוב יותר ממה שיוכלו המזרחיים לדעת אי פעם על עצמם, ויודעים מהי טובת המזרחיים הרבה יותר ממה שהם עצמם יודעים. מכאן ששליטה על המזרח הנו מהלך הומניסטי המיועד “לתרבת” את המזרח, להמיר אותו ממשהו למשהו אחר – תהליך שלעולם לא יבוא לסיומו. אין תמה כי השיח האוריינטליסטי הצדיק את הקולוניאליזם וקשר לו נימוקים אידיאולוגיים נעלים

לסיכום, אוריינטליזם הוא המצאה מערבית המתבוננת בתרבות האוריינטלית דרך עיניים מערביות. התחקות אחר האוריינט כפי שהוא משתקף מבעד לעיניים מערביות, מגלה מערך רעיונות היוצר, משקף ומשעתק יחסי כוח ושליטה: אירופה בראה את המזרח, למדה וחקרה את המרחב המדומיין שלה (“האוריינט כיקום טקסטואלי”) ועל יסוד תובנותיה פלשה למזרח הממשי והפכה לבעליו

המימד האישי – סעיד מתאר את נקודת המבט המיוחדת שלו על האוריינטליזם הנובעת מהיותו נתין אוריינטלי (פלשתינאי ומצרי נוצרי אשר התחנך בארה”ב). בתמונה המצורפת, פגישה בין דניאל בארנבוים, פסנתרן ומוזיקאי ישראלי ארגנטינאי ואדוארד סעיד

תרומה לכתיבת מאמרים

כתיבת הבלוג מעבר לכך שהיא הנאה צרופה, דורשת זמן, מחקר, ומקורות. לא תמיד המקורות נגישים וישנה הוצאה כספית הכרוכה בכך. אם אהבתם את המאמרים ותרצו לקרוא עוד, אשמח לתרומה. ועכשיו, תיהנו ותודה

ערוץ הטלגרם

הדרך הכי טובה לדעת מתי עולה עוד מאמר לבלוג ולהיות הראשונים לקרוא, היא להצטרף לערוץ הבלוג בטלגרם. הקליקו על הלוגו כדי להצטרף לקהילת קוראי הבלוג

@wikipedia

Facebook Comments

    Leave Your Comment Here

    error: